nieuw - spirit of interaction

Ga naar de inhoud
consultancy > procesinrichting
procesinrichting
samenwerking intern en extern
Samenwerking is noodzakelijk
In veel organisaties neemt de specialisatie in taken toe en bepaalde taken of competenties huurt men in. De verdeling van taken vraagt om een goede afstemming en samenwerking  tussen individuen, groepen, afdelingen en organisaties.
De verbetering van de samenwerking kan wenselijk of noodzakelijk zijn op het gebied van kennis en inzicht, vaardigheden en houding of een combinatie hiervan.
Vragen die te maken hebben met kennis en inzicht zijn:
  • Hoe afhankelijk zijn wij van elkaars werk?
  • Waar in de organisatie van het werk zit de bottleneck?
Vragen die over vaardigheden zijn:
  • Hoe voorkomen we dat vergaderingen te lang duren en weinig opleveren?
  • Hoe kan ik er voor zorgen dat ik werk van mijn collega goed aangeleverd krijg?
Vragen die over houding gaan zijn :
  • Hoe maken we andere afdelingen duidelijk dat het om de klant gaat?
  • Hoe kijken andere afdelingen tegen ons aan?
  • Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we allemaal op dezelfde tijd naar huis kunnen?
Op maat gesneden
Een programma als dit is in-company en op maat gesneden. Uiteraard bevat het programma onderdelen die zich meerdere keren in de praktijk bewezen hebben.
Hieronder de opzet van een eerder toegepast programma:



Voorbeelden van onderdelen van een programma:

Observatie op de werkplek
  • Een onderwerp als vergaderen leent zich goed om in de realiteit te observeren, feedback te geven en te evalueren. De voortgang kan dan bestaan uit een aantal keer observeren van de vergadering.
  • Meeluisteren tijdens (intern) klantcontact helpt om direct feedback te geven en situaties te bespreken.
  • Observeren bij een andere afdeling en daar feedback geven over wat goed gaat en wat beter kan en de vervolgens van rol wisselen: de andere afdeling komt kijken en geeft feedback

Oefeningen en opdrachten
Wij gebruiken oefeningen om de groepsleden en de manager vereenvoudigde situaties te laten ervaren die vergelijkbaar zijn met situaties op de werkplek. De vereenvoudiging en het ontkoppelen van de werkplek maakt het mogelijk in zoomen op het samenwerkingsgedrag.

Bepaalde feedbacklijsten benadrukken bijvoorbeeld de onderlinge afhankelijkheid, de kwaliteit van de samenwerking of vereisen een specifieke vaardigheid.
  • Een ander team feedback vragen over het eigen functioneren (bijvoorbeeld door een werkgroep).
  • Elkaar feedback geven op de
    10 kenmerken van een samenwerking bevorderende houding.
Vul hieronder uw e-mailadres of uw telefoonnummer in als u meer informatie wilt hebben over samenwerken intern en extern. Wij nemen dan z.s.m. contact met u op.




Transistorstraat 31 - 1322CK - Almere
036 536 0502
Terug naar de inhoud